fredag 23 december 2016

När man tror mardömmen är över..

Ja ni, vart ska jag börja?

Allt började på Lördag 17/12 när jag tog in Corall och var överlycklig över att få sätta igång henne igen då hon inte visat tecken på hältan och blödningen hade gått över, men lyckan blev kort!


När hon kommer in så började jag och borsta igenom henne och upptäcker att hon är alldeles blod igen från vulvan ner till bakkotorna.. Tar på mig ett par plasthandskar och tar fram en pannlampa och ber Elin hålla svansen, när vi öppnar upp vulvan så upptäcker vi ett otäckt sår i själva blygläppen på henne.. Corall är inte alls brydd att vi kollar och jag får ju panik och vet inte vad jag ska göra.. Ringer en veterinär som säger att har hon ingen feber så skulle jag avvakta.


Vi rengör och Corall får vila denna dag!
På Söndag så ser såret riktigt äckligt ut, det har börjat vara och ser värre ut så jag ringer ut distriksveterinären som kommer ut och kollar igenom henne, såklart är hon jättesvullen i sitt högra bakben också så han skriver remiss upp till Hästkliniken i Norr!


Dom hade såklart ingen tid på Måndag då jag ville komma in så fort som möjligt! Men vi fick tid på Tisdag den 20/12 kl 10.
Dock får Corall feber på Måndag kväll och jag avvaktar eftersom att vi ska ju ändå till kliniken om mindre än 12 timmar då jag upptäckte de!




På Tisdagen så vill hon inte kliva på transporten när vi ska åka men efter ett tag så är hon inne.
När vi kommer fram till Boden så har hon trampat sönder transportskydden lite men inget märkvärdigt.

Veterinären kikar på hennes sår i vulvan och tar två prover som visar att hon har en infektion i kroppen vilket orsakar febern, det gör även ultraljud på det och visar att såret är lite djupare än vad man ser med ögat, det har blivit varbildning in under själva såret så det får vi ut pencillin emot då Corall varit jättedålig i magen senaste tiden, veterinären sa att dom kan reagera på Metacam och därför får vi prova pencillin istället.

Tillbaka till hennes högra bakben då!
Vi får gå i gången och veterinären kollar hur hon rör sig, vi får prova och springa lite men så ropar veterinären stopp till slut för då har hon sett nått. Hon känner och klämmer en extra gång och säger att hon vill göra röntgen för hon misstänker nått med gaffelbandet då Corall har en extrem svullnad där samt en knöl på hasen.

Vi går in på röntgen och Corall står som ett tänt ljus men grimskaftet runt halsen och tittar på allt.
Bilderna kommer upp och jag är jättenervös över vad dom ska hitta, hon visar att gaffelbandet ser jättefint ut, samma med skenbenet.
Då känner jag att jag kan andas ut litegrann!

Sen är det dags för ultraljud på benet då inte röntgen visade nått, så in i ett annat undersökningsrum och Corall står där och tittar runt med grimskaftet på halsen och jag ställer mig vid hennes ben och tittar på ultraljudet med veterinären och då får jag se att hon har en stor blödning i benet som har stannat av vilket är tur.
Hon fortsätter och kikar lite till och säger att hon hittat vad felet är.


Corall har en blodpropp i höger bakben som är ca en cm stor och hon säger även att det är tur vi hittade den så vi kan behandla den och proppen orsakar att hon sväller i bakbenet samt att vänster bakben sväller då hon försöker avlasta det själva genom o inte stå så mycket på höger.

Tänk att vi äntligen fick svar på varför hon varit svullen i bakbenen, så i dagsläget går Corall på all medicin på bilden nedan, jag kan lova att ge henne pencillin är det värsta jag någonsin gjort!
Det är obehagligt och när nålen går igenom huden på henne så känner jag bara tårarna komma, jag känner mig elak som sticker henne även om det är för hennes egna bästa men jag tycker det känns så obehagligt men förhoppningsvis så vänder allt detta nu och jag får tillbaka min älskade häst igen!

Hemvägen var allt mindre kul.. Corall trampade om som fan hela vägen.. Sådär ser transportskydden ut efteråt så nu ska Corall får nya i julklapp då mellandagsrean startar ska jag köpa ett par åt henne!

Men detta är inte slutet på allt!
På Tisdagen efter vi varit på kliniken så var det raka spåret till Polisen och göra en anmälan då det kan vara någon som har gjort illa Corall!
Så dom har fått in bilder, behandlingsbevis samt nummer och namn till mina veterinärer jag har haft kontakt med under denna tid så jag hoppas att nått kommer hända nu för har man nå otalat med mig så kom till mig och låt Corall vara, hon har inget med det o göra, hon är oskyldig!

Jag gör allt för att hon ska ha det bra och förhoppningsvis så ger allt med sig nu så vi kan börja och rida igen!
Längtar efter att få sitta på ryggen på henne igen och känns den kalla luften bita i kinderna medan vi susar fram i galopp på ängen!
Åh vad jag längtar!
PussHej!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar