tisdag 6 december 2016

Min kämpe

Idag så gällde det.. Jag kände på morgonen att jag var väldigt lugn ändå, det fick liksom bära eller brista..
Jag var beredd på det värsta att hon hade en tumör och att hon skulle få somna in..

Jag ringde Hästkliniken i Norr.. Självklart var deras veterinär sjuk så dom hade ingen inne.. Blev förbannad o orolig då vi väntat sen i Fredagskväll på detta.. Ringde vidare till Evidensia i Boden och dom hade ont om tider o veterinären skulle inte komma in förrän efter kl 09.. Så jag åkte mot stallet och tog in hästen och gav henne mat och kände igenom henne, en lite svullnad i höger bakben..

Dom ringde upp från Evidensia och vi fick en tid kl ca 11, så jag o Elin drog iväg och hämtade transporten , lastade in Corall och åkte iväg.
Corall var så lugn igår, hon stod helt stilla i transporten, hon trampade om max 4 gånger på båda vägarna, så nöjd med henne där!

Väl på kliniken så ställde vi henne i tvångsspiltan och veterinären började undersöka, livmodern, äggstockarna, urinblåsan och tarmen.
Hon såg blödningen och kände igenom den och hittade ingen knöl eller nå rivsår ifall någon skulle ha gjort henne illa, inget alls!
Då kände jag att jag kunde andas ut, det var ingen tumör!!

Det visade sig att det är ett blodkärl som spruckit och anledningen till det är egentligen okänd, men Corall är en sån häst som lyckas med det mesta konstiga.

Vi fick iallafall metacam utskrivet för att svullnaden ska lägga sig samt att hältan ska gå ner, mest troligt beror hältan på att hon har haft ont där bak och därför har hon tjorvat så mycket när vi har ridit och sen har hon snubblat till och då kan blodkärlet ha spruckit.

Men det känns så jävla skönt att vi klarade oss igenom detta också tillsammans, så nu är det metacam i max 7 dagar och sedan vila i 10 dagar och sen ska vi vara igång igen!
Jag är så otroligt stolt över min älskade skatt!
Lyckan är total och jag kan inte vara mer glad just nu, bara jag tittar på Corall i stallet så börjar jag gråta för jag är så lycklig att jag har henne!

Den som inte har häst kan inte förstå bandet man har mellan sig och hästen!
Corall är min bästa vän och finns alltid där i vått och torrt, nu ska jag bara ta hand om henne och ge henne så mycket kärlek som möjligt så hon repar sig så vi får komma igång igen med det vi tycker om!
Ha en toppenbra dag alla och hoppas ni får en underbar hästdag för det ska då jag ha!
PussHej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar