söndag 4 december 2016

Älskade vän, min skatt

Igår när jag o Sara tog in Corall så upptäckte vi att hon blödde högt upp från båda bakbenen, började rengöra och upptäckte att blodet kom från hennes vulva (könsorganet på ston)
Jag började kolla henne lite närmare och öppnade upp och såg att hon hade en blödning inne i själva vulvan och valde att ringa ut veterinären.

Det kom ut en distriktsveterinär inom ca 1 timme..
Corall var lugn och veterinären fick kolla utan problem och sa att detta ska göras ett ultraljud på då hon inte kunde säga vad det är.
Samt att hon markerade höger bak på en hälta.. Veterinären skrev en remiss till Hästkliniken i Norr, så dit ska vi på Måndag för och gå till botten med vad detta är!
Skulle hålla koll på feber, om hon kunde kissa, hältan och att det inte var blod i urinet.

Ikväll så kunde hon inte riktigt kissa själv så  ringde ut vet igen, denna gång så gav vi henne lugnande och veterinären sa att vi hade fått ordinationer från Strömsund och Vännäs att göra en mekanisk tömning på blåsan genom och sätta kateter på henne.. Detta hade inte veterinären gjort förut så hon sa att det får bära eller brista och funkar det inte så är Vännäs redo med att ta emot oss på en gång.

Som tur var funkade detta och vi fick se att Corall själv väljer och inte dricka, mest troligt för att det gör ont och kissa ut det.. Corall väljer och inte dricka när hon blir sjuk så har hon gjort förut..

Så nu ikväll släppte jag ut henne i hagen igen och förhoppningsvis så kommer magen och kisseriet igång som vanligt och vi kan avvakta till Måndag, tur det bara är ca 1,5 dygn dit!
Det värsta med henne är att hon visar aldrig när hon har ont.. Hon biter ihop in i det sista och då känner man sig så maktlös när hon står där och verkar ha så ont och jag inte kan hjälpa henne!

Grejen är att jag känner mig så otroligt dum och elak mot henne.. Varför var jag inte uppmärksam och upptäckte detta tidigare..?
Varför red jag henne Söndag, Måndag, Tisdag och Onsdag då hon tjorvade..?
Varför tog jag inte hennes jobbiga humör på allvar..?

Nu är jag bara så arg på mig själv att jag inte har haft bättre koll på henne, men samtidigt så vet jag nästan INGA hästmänniskor som kollar sin häst in i vulvan dagligen!
Jag håller bara tummarna för att detta är nått som inte är allvarligt, jag hoppas vi klarar oss igenom detta som förra gången!
Tillsammans med Corall så klarar jag allt! Mamma hjärtat blöder när jag tittar på henne och inte vet vad det är för fel..

Många spekulerar i att hon kanske har en tumör eller en cysta som har gått sönder.. Jag hoppas att jag kommer få hem min älskade häst på Måndag och att hon kommer bli bra och att vi bara oroar oss i onödan!
Jag har tidigare fått fatta beslutet att ta bort henne, den gången var det om det var fel på hennes hjärta och jag vill absolut inte behöva ta det beslutet igen!
Jag är inte redo och släppa min bästa vän nu, jag är inte redo och ge upp hoppet om henne ännu!
Jag kämpar för min älskade Corall in i det sista!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar