fredag 8 maj 2009

Brändön

Oj, vad dagen gick fort.. idag så har jag varit på jobbet och vi hade inte alls mycket barn, många 15 timmars barn och många sjuka!
Nästa vecka så är det förskolans dag och den ska jag vara med på så jag fick sluta 2,5 timmar tidigare som komp idag.. och tur det! Idag följade jag med Celina till stallet i Brändön.. så roligt :)
Vi åkte buss och bussen stannade ungefär typ 50 meter utanför hennes hus, Lindas alltså (hon som äger hästarna) hon har fyra hästar, Leffe, Stråla, Mayan och Skorpan. (Skorpan är en Shettis)
Jag och Celle fick börja med att mocka två av boxarna.. mycket skit alltså.. Det tog inte speciellt lång tid, hästarna stod ute i hagen under tiden.
Efter städandet så tog vi in alla hästarna, borstade dom och fixade i ordning Mayan med sadeln och tränset och Skorpan skulle ha vagnen så det tig ju lite längre tid. Under tiden jag och Celle fixade Skorpan utanför stallet så hörde vi hur det var någon som började att gå omkring där inne och det var bara Mayan som stod i gången.. när Celle skulle hämta Leffe å Mayan så såg hon att Mayan hade tagit en morot från en påse som hon hade ätit upp.. det låg en massa små bitar på golvet.. hon var inte en speciellt bra tjuv :)
Sedan så bar det iväg ut på vägen, Celle på Mayans rygg och Leffe i handen, medan jag satt i kärran med Skorpan fastspänd framför.. allt gick bra tills hon skulle testa att galoppera, det kändes lite som om hon skulle stegra eller kasta av vagnen.
Mayan tänkte stegra med Celle när dom skulle upp ur ett sand hål, jag, skorpan och leffe stannade uppe.. plötsligt hörde man ett galopperande ljud och upp kom Celle skumpandes på Mayan som såg helt vett skrämd ut.
Vi var ute ca en timme.. när vi kom tillbaka så hade Cilla kommit för att hämta oss.. så vi tog in hästarna och fixade dom av allt.. sedan bar det ut i hagen för dom, med nytt hö.
Fredags mums för dom liksom!

Om man sumerar dagen så kan man säga så här:
Varit till stallet och kört Skorpan, det var det roligaste jag gjort på länge, Celle nästan avkastad av Mayan, Leffe.. en aningen konstigt tempo, jag menar.. antingen så skrittar han eller så ska han trava det fortaste han kan.. det finns liksom inget mellanting.
Joo, nu kom jag på det!!
Jag fyller år om EXAKT en vecka.. och i morgon fyller lilleman år.. 1år och vi ska till byn å fira honom, halva släkten kommer typ, det blir säkert roligt.
Men vi ska vara i byn 11.. så jag ska nog sluta att skriva och gå och sova i stället!
KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar